De all-in bedrijfsfilosofie; van eerlijke basisproducten tot eerlijke productverpakkingen

14 mei 2019

Het Amsterdamse bedrijf Jimmy Joy is in vier jaar tijd uitgegroeid van garage-experiment tot toonaangevend producent van duurzame voedingsmiddelen. De complete, maaltijdvervangende shakes, bars en drinks worden online wereldwijd verkocht via verschillende e-fulfilment partijen. Samen met Bunzl Retail & Industry is het verpakkingspakket onder de loep genomen, wat heeft geleid tot schadereductie en verlenging van de huisstijl. ‘De klantbeleving begint al bij ontvangst van het pakket’.

De meest vindingrijke ideeën ontstaan vaak op onverwachte momenten. Zo ook bij creatieveling Joey van Koningsbruggen, eigenaar van Jimmy Joy en kunstenaar in de vrije uren. ‘Eten is een onderbreking tijdens kunst maken. Op sommige momenten is het teveel moeite om boodschappen te halen en te koken. Het idee van Jimmy Joy’s maaltijd vervangende shakes is dus ontstaan vanuit mijn eigen behoefte. Het begon zo’n vier jaar geleden. Vanuit de persoonlijke behoefte die ik had begon ik te experimenteren met ingrediënten om een shake samen te stellen die mij voedde met de benodigde vitaminen, eiwitten en mineralen en daarbij ook nog lekker smaakte. Toen dat -met behulp van voedingswetenschappers- lukte, besloot ik om 30 dagen ‘te leven’ op alleen mijn shakes. Na een tijdje is constant hetzelfde een beetje saai, maar ik voelde me heel fit en energiek. Ik filmde dit, in eerste instantie voor mijn vrienden, maar al snel ging het via een artikel van Vice Media compleet viral. Er ontstond in een korte periode een grote vraag naar mijn producten. Ik moest toen heel snel zien op te schalen met apparatuur, personeel, locatie en verpakkingen’.

Van Koningsbruggen glimlacht zichtbaar bij de gedachte hoe snel het allemaal is gegaan voor Jimmy Joy. ‘Ik begon klassiek vanuit de eigen slaapkamer en inmiddels staan we sterk met 22 man en werken we met fulfilment partijen in de US, Zweden en Spanje. We hebben ons assortiment flink uitgebreid met (poeder)shakes, kant en klare drinkshakes en voedzame repen. Naast het product spreekt ook ons verhaal de (inter)nationale consument aan. Sinds kort bieden we uitsluitend vegan producten en planten we bomen in Oeganda en Bolivia. Onze missie is om met onze producten de gezondheid van mensen te vergroten op een zo weinig mogelijk belastende manier voor de natuur’.

Ook op gebied van verpakkingen zijn er laatste jaren stappen gezet bij Jimmy Joy. Waar in het prille begin nog gebruik werd gemaakt van allerhande verpakkingen is Jimmy Joy ongeveer 3,5 jaar geleden in contact gekomen met Bunzl Retail & Industry, groothandel in verpakkingen. Jeroen Seegers, Accountmanager bij Bunzl, vertelt: ‘Het begon destijds met witte dozen en bedrukte tape, vrij basic. Met de internationale groei van Jimmy Joy werd snel de professionalisering ingezet op verpakkingsgebied. Producten werden over de hele wereld verzonden en Jimmy Joy had veel te maken met schade tijdens transport. De pakketten waren zwaar en de dozen die daarvoor werden gebruikt waren niet geschikt. Het idee om plastic luchtkussentjes te gebruiken in de doos werd aanvankelijk vanwege de duurzaamheidsfilosofie van Jimmy Joy terughoudend ontvangen, maar wat veel mensen niet weten is dat plastic vele malen vaker en makkelijker te recyclen is dan papier, waardoor het op de lange termijn een duurzamere oplossing kan zijn’.

Maarten Brondijk, Supply Chain Manager bij Jimmy Joy, vult aan; ‘Vorig jaar lanceerden we een nieuw product met aanzienlijk meer volume en gewicht. We ondervonden veel schade aan de omverpakking toentertijd. De enkelgolf dozen waar we onze producten in verzonden bleken niet voldoende draagkracht te hebben, waarna Bunzl ons hielp met een volumeberekening op basis van gemiddelde ordergroottes. Na het advies om 4 verschillende afmetingen te gebruiken zijn we met Bunzl meegegaan naar verschillende productlocaties en hebben we de witte dozen laten bedrukken in de kenmerkende turquoise huisstijl van Jimmy Joy. De klantbeleving begint zodoende al bij ontvangst van het pakketje! En wat natuurlijk voor ons zeer gunstig is; we hebben met de nieuwe verpakkingen een schadepercentage van minder dan 1% op alle zendingen. Naast de verpakkingen spreekt de mogelijkheid tot opslag en het internationale netwerk van Bunzl ons aan. Het is ook handig dat we naast het dozenpakket alle benodigde verpakkingen bij dezelfde leverancier kunnen bestellen, zoals wikkelfolie en etiketten’.

‘Jimmy Joy is nog lang niet klaar’, vervolgt Joey. ‘Onze ambitie op gebied van duurzaamheid is om alle producten in 100% recyclebare verpakkingen te verkopen. We zien het als een mooie uitdaging om dit samen met Bunzl in de toekomst te realiseren. Daarnaast zijn we bezig ons assortiment uit te breiden en kijken we op globaal niveau waar we kunnen opschalen’.