Verpakking als ‘stiefkindje’ van het ontwerpproces

Verpakkingen hebben voor veel industriële organisaties vaak niet de eerste prioriteit en staan aan de zijlijn van het proces. Dit geldt ook voor Power-Packer, specialist op het gebied van hydraulische oplossingen en aandrijfsystemen. De producten van Power-Packer zijn terug te vinden in bijvoorbeeld cabriodaken, ziekenhuisbedden en kantelsystemen van truckcabines.”Wij zijn gespecialiseerd in het ontwerpen en maken van complexe en hoogwaardige producten. Verpakken is niet onze core business; dat laten we graag over aan onze verpakkingspartner Bunzl”, zegt Karsten van Deurzen, Manager indirect procurement EMEA bij Actuant, de moederorganisatie van Power-Packer. Door te kiezen voor outsourcing van het verpakkingspakket bij één verpakkingspartner heeft Power-Packer  een kostenbesparing van 10% gerealiseerd.

Continu innoveren

Power-Packer is continu op zoek naar vernieuwing en innovatie. ”Er zijn weinig spelers op onze markt van hydraulische systemen, omdat het een complexe materie is”, vertelt Van Deurzen. “Dat neemt niet weg dat wij moeten blijven innoveren en steeds op zoek zijn naar nieuwe markten. De cabriomarkt heeft het zwaar gehad door de crisis en een hydraulisch cabriodak is een product voor een beperkte doelgroep.” Andere afzetmarkten blijven stabiel, maar om groei te realiseren blijft Power-Packer op zoek naar verbetering en optimalisatie, ook op het gebied van verpakkingen. 

10% kostenbesparing

Voor Power-Packer zouden verpakkingen omschreven kunnen worden als ‘het stiefkindje’ van het proces. Het bedrijf concentreert zich als marktspecialist volledig op de eigen core business, met als gevolg dat het verpakkingspakket steeds onoverzichtelijker werd. Van Deurzen legt uit: “Wij hadden voorheen wel tien verschillende verpakkingsleveranciers en onze verpakkingen waren slecht gedocumenteerd. Dit resulteerde in veel administratieve rompslomp, geen overzicht in voorraden en indirect hoge kosten. Wij realiseerden ons dat verpakking een specialisme is en zijn daarom op zoek gegaan naar de juiste verpakkingspartner.” Inmiddels heeft Power-Packer het complete verpakkingspakket ondergebracht bij Bunzl en is Bunzl verantwoordelijk voor het voorraadbeheer van alle verpakkingen. Er zijn duidelijke rapportages en de voorraadhoogtes zijn volledig afgestemd op de behoefte van Power-Packer. Dit alles heeft geresulteerd in een totale kostenbesparing van 10%.

Gebruik van verpakkingen verandert

Voor Power-Packer was het niet alleen belangrijk om de juiste outsourcingspartner voor verpakkingen te vinden. Het bedrijf zocht ook een partner die meedenkt in de optimalisatie van het proces. Bunzl voerde onlangs met een team specialisten een Smartscan uit met als doel het optimaliseren van het verpakkingsproces en -pakket. ”In de loop der jaren veranderen producten en het gebruik van verpakkingen. Men greep vaak naar de bekende oplossing maar dit was niet altijd de juiste. Te grote dozen werden afgezaagd naar de juiste hoogte, met als gevolg veel restkarton als afval en onnodige handelingen. Ook was er niet goed nagedacht over de materiaalspecificaties. Dit was allemaal toevallig zo ontstaan”, zegt Van Deurzen. De Smartscan heeft uiteindelijk geresulteerd in oplossingen die bijdragen aan minder handling, materiaalreductie, standaardisatie en lagere kosten. 

doos power_packer

Verpakkingsontwikkeling is maatwerk

Bij Power-Packer komt de verpakking vaak pas ter sprake aan het eind van het productontwikkelingsproces. Eigenlijk te laat vindt Van Deurzen. ”We weten ook dat het niet eerder kan omdat er bij onze klant andere verantwoordelijken zijn voor productontwikkeling en logistiek. Samen met Bunzl denken we na over de beste verpakkingsoplossing. Omdat onze producten complex zijn vraagt dit vaak om maatwerkoplossingen. Waar het kan zorgt Bunzl voor een gestandaardiseerd verpakkingspakket met standaard oplossingen. Onlangs hebben we een kartonnen verpakking met interieur ontwikkeld als alternatief voor kunststof retourverpakkingen. In deze ontwikkeling is rekening gehouden met optimale handling, verbeterde transportinrichting en het concept vormt de basis voor toekomstige producten. Dat wil zeggen dat de basis staat en dat enkel het interieur van de verpakking gewijzigd kan worden.”

Internationale partners

Als internationale organisatie met een wereldwijde klantenkring vindt Power-Packer het belangrijk om samen te werken met een internationale verpakkingspartner. “Wij produceren onze producten zo dicht mogelijk bij de klant om logistieke flexibiliteit te bieden. Daarnaast spelen lage transportkosten en MVO natuurlijk een rol. Samen met Bunzl zijn we de mogelijkheden aan het verkennen om ook verpakkingen dichterbij onze klant te produceren. Op deze manier willen we alle processen nu en in de toekomst optimaal op elkaar afstemmen”, besluit Van Deurzen.