Reduce betekent kortgezegd dat jij en jouw klanten tevreden zijn met minder verpakkingsmateriaal voor jouw product. Huishoudelijk afval bestaat voor het overgrote deel uit verpakkingsmateriaal. Genoeg aanleiding om het materiaalgebruik eens onder de loep te nemen.

In een voorgaand artikel gingen we in op de basisprincipes voor het verduurzamen van verpakkingen die kunnen helpen bij het bepalen van jouw verpakkingsstrategie. In dit artikel zoomen we in op het basisprincipe ‘reduce’. Reduce heeft betrekking op het verminderen van materiaalgebruik. Je kunt het verpakkingsmateriaal om jouw producten verminderen zonder veiligheid en kwaliteit uit het oog te verliezen. We leggen graag uit hoe je het basisprincipe ‘reduce’ als uitgangspunt neemt voor het bepalen van jouw duurzame verpakkingsstrategie.

Reduce kun je vanuit verschillende invalshoeken bekijken. Er zijn een drietal sub-uitgangspunten:

1. De afmeting van de verpakking

Denk bijvoorbeeld eens na over het volgende: is de verpakking voor mijn dagverse producten niet te groot voor hetgeen wat ik verpak? Bestaat de mogelijkheid om de producten in een kleinere verpakking te verpakken?

Bekijk in alle gevallen of de verpakking goed om het product past en voorkom een grote omslag van bijvoorbeeld een broodzak.

2. De materiaaldikte van de verpakking

Om de impact van een verpakking op het milieu te verminderen kun je ook overwegen om het product te presenteren in een verpakking gemaakt van dunner materiaal. Dit reduceert het gebruik van kunststoffen of andere materialen. De veiligheid van de consument in combinatie met de kwaliteit van een verpakking moet je hierbij altijd in acht nemen.

3. De functie van de verpakking

Een verpakking kan je natuurlijk ook voor meerdere type producten inzetten. Gebruik bijvoorbeeld zoveel mogelijk dezelfde soort verpakking voor verschillende producten. Stem bijvoorbeeld meerdere bakkerijproducten op elkaar af zodat deze allemaal geschikt zijn voor eenzelfde soort verpakking. Wellicht kun je het papieren zakje voor bijvoorbeeld de bake-off broodjes ook gebruiken voor het verpakken van bakkerijproducten zoals appelflappen of ambachtelijke koeken.

De KPP® broodzak

De KPP® broodzak is een duurzaam concept dat goed aansluit op een verpakkingsstrategie met Reduce als uitgangspunt. Door de samenstelling van de folie kan KPP® tot wel 30% dunner worden geproduceerd zonder stevigheid in te leveren. Bovendien is deze transparante en diepvriesbestendige broodzak volledig recyclebaar. Uiteraard kan je de KPP® broodzak naar wens bedrukken. Een passende bedrukking draagt bij aan de optimale broodpresentatie!

Bunzl Retail & Industry vertelt je graag meer

Heb je vragen over het verduurzamen van verpakkingen of wil je graag vrijblijvend advies bij het uitwerken van jouw duurzame verpakkingsstrategie? Wij gaan graag met jou in gesprek over een duurzame verpakkingsoplossingen op maat. Voor meer informatie of advies kun je je wenden tot jouw contactpersoon bij Bunzl Retail & Industry of onze Customer Service via onderstaande gegevens.

Telefoonnummer: 026-3843838

E-mailadres:  info-arnhem@bunzl.nl