Culinair Kommers zet in op klantbeleving en rolt duurzaam verpakkingsconcept uit met Bunzl Retail & Industry

1 augustus 2019

Culinair Kommers, opgericht in 1962, is van origine een ambachtelijke slagerij en inmiddels uitgegroeid tot leverancier van maaltijden en boodschappen voor de zorg. Regionale ziekenhuizen, kleinschalige woongroepen, verpleeghuizen en thuiszorgorganisaties worden voorzien van vers en ambachtelijk vlees en vleesproducten in de vorm van verspakketten, kant en klare maaltijden, maaltijdcomponenten en complete boodschappenpakketten. Wat Culinair Kommers uniek maakt? Ambachtelijk bereid, vers en smaakvol als thuis. Zo luidt ook de slogan van het bedrijf. Het familiebedrijf besteedt veel aandacht aan het verpakken van haar producten, want de ambachtelijke bereiding en verse smaken moeten vanaf het bord geproefd worden. Voor een van haar concepten ging John Kommers op zoek naar een nieuwe verpakking en kwam in contact met Bunzl Retail & Industry.


Met zorg bereid, met zorg verpakt

Het vers vlees concept van Culinair Kommers, voor de woongroepen in verpleeghuizen, ging voorheen in plastic PP schalen. Kommers: “Deze verpakking was erg groot, log, diep en qua presentatie niet mooi. Grote of kleine porties, alles ging in dezelfde grote verpakking. Er was reductie nodig en er moesten kleine portieverpakkingen komen. Klanten stelde mij steeds vaker de vraag of ik de verpakkingen weer terug kon nemen na gebruik, om de plastic afvalberg van verzorgings- en verpleeghuizen te helpen terugdringen. Maar dit is geen optie, omdat de verpakkingen schoon moeten zijn. Ook ziet de consument een plastic verpakking als slecht en reageert daar dus op, ook in de zorg. Dit waren dus een aantal signalen vanuit de markt waar ik iets mee moest. In combinatie met versheid, gemak en duurzaamheid, kenmerken die voor ons als Culinair Kommers belangrijk zijn, lag hier dus een mooie verpakkingsuitdaging.”

Verpakkingsconcept HALOPACK®: een win-win situatie

John Kommers besloot zich op de beurs te gaan oriënteren op de verpakkingsmogelijkheden voor het vers vlees concept en kwam in contact met Bunzl Retail & Industry. Accountmanager Food Industry Dave de Haan: “We hebben de mogelijkheden van Bunzl laten zien en een afspraak gemaakt op de productielocatie van Culinair Kommers. Om de versheid van maaltijden en -componenten in de totale presentatie, in de bereiding en op het bord terug te laten komen is een verpakking met de juiste functionaliteiten en verleiding erg belangrijk. We hebben een aantal sessies georganiseerd om het verpakkingsbeleid en het verpakkingsproces in kaart te brengen en tot de juiste verpakkingsoplossing te komen. Het resultaat: het vers vlees concept in de duurzame Halopack verpakking, de eerste in de zorg.”

John Kommers vult aan: “Ja, ik heb een andere machine aangeschaft voor de implementatie van Halopack. Dat was een investering, maar ik geloof erin. Het concept was niet uit te voeren zonder dit verpakkingsconcept. Wil je bij je klant en de consument iets voor elkaar krijgen, moet je op een andere manier naar je verpakking gaan kijken. De duurzame presentatie van ons product is erg belangrijk en we moesten af van het negatieve imago dat heerst rondom de plastic verpakking. Hiervoor is Halopack zeer geschikt. Omdat we onze huisstijl heel mooi terug kunnen laten komen op de verpakking creëren we herkenbaarheid en we kunnen het verhaal van Culinair Kommers en het concept vertellen. Daarnaast was het een vereiste dat de ambachtelijke kwaliteit en de versbeleving van het vlees 100% behouden blijven in de verpakking en dat de verpakking ovenbestendig is. Onze klanten moeten het vers vlees concept direct in de oven kunnen bereiden zonder dat daarvoor extra handelingen nodig zijn. Deze nieuwe aanpak is dus een win-win situatie: het is een duurzame oplossing met optimale klantbeleving én de maaltijden zijn hartstikke lekker.”

De HALOPACK® verpakking is gemaakt van gerecycled karton en recycling is zeer goed mogelijk doordat het karton en de folie eenvoudig van elkaar te scheiden zijn na gebruik. Daarnaast biedt deze verpakkingsoplossing 70% tot 80% kunststofreductie en kan de ruimte voor transport en opslag tevens flink gereduceerd worden. “Halopack is dus een echte duurzame verpakkingsinnovatie”, aldus Dave de Haan.

Bunzl Retail & Industry ontzorgt in verpakkingsproces

Bunzl Retail & Industry is expert op het gebied van duurzame verpakkingsoplossingen en -processen en biedt onafhankelijk advies. Ook biedt zij mogelijkheden om het voorraadbeheer over te nemen en te ondersteunen op logistiek gebied. Hierdoor kan Bunzl haar klanten volledig ontzorgen. Sinds begin 2019 is Bunzl Retail & Industry partner van Culinair Kommers. Kommers: “De samenwerking gaat goed. We hebben goed contact en afspraak is afspraak. Een hoge leverbetrouwbaarheid is voor ons van groot belang om onze service waar te kunnen maken. Bunzl ontzorgt ons en denkt met ons mee in het hele verpakkingsproces: van verpakkingsbeleid tot en met het voorraadbeheer en het leveren van de verpakkingen.”

Op de vraag of John Kommers het nieuwe verpakkingsconcept aan zou raden aan anderen, wordt volmondig ‘ja’ geantwoord. “Onze klanten vragen nu al: kun je de andere producten ook in deze verpakking leveren? We hebben als streven om onze huidige verpakkingslijn volledig te vervangen met het Halopack verpakkingsconcept. Ook zijn we druk bezig met het ontwikkelen en uitrollen van nieuwe foodconcepten, uiteenlopend van maaltijdcomponenten en gezonde snacks voor de zorg tot en met het online bestellen en verzenden van maaltijden aan particulieren. Binnenkort gaan we met Bunzl kijken hoe we invulling kunnen geven aan de volgende projecten. Het is prettig om een partner te hebben die met het totale verpakkingsproces mee kan denken, onafhankelijk advies kan bieden en dankzij een groot netwerk alles kan leveren.” Aldus Kommers.