Bunzl Retail & Industry biedt nu ook verpakkingsoplossingen voor banketsegment

19 januari 2021

Als je klanten vraagt waar ze Bunzl Retail & Industry van kennen, is dat toch de broodzakken. Daar ligt een stuk specialisme, vooral bij de KPP® broodzakken. De associatie met het banketsegment wordt minder snel gemaakt. Samen met klanten kijkt Bunzl Retail & Industry naar het totale assortiment. Dat brengt naast de broodzak ook andere verpakkingsoplossingen met zich mee, zoals voor banket. Een oplossing waar je misschien een eerste instantie niet over nadenkt, kan zo belangrijk zijn voor jouw organisatie. Er komen verschillende aspecten kijken bij het kiezen van de juiste verpakkingsoplossingen.

Bunzl ’s kijk op de banket markt

De perceptie van de consument en het thema duurzaamheid houdt Bunzl Retail & Industry nauwlettend in de gaten en zijn dagelijkse gespreksonderwerpen voor banketoplossingen. In samenwerking met de klant houdt Bunzl Retail & Industry zich dan ook geregeld bezig met vraagstukken als: In wat voor verpakking zit het product? Hoe wordt de verpakking gemaakt en wordt het gerecycled? Hans Veurink, Key Accountmanager Bunzl Retail & Industry, constateert dat de behoefte aan duurzame materialen, zoals verpakkingsoplossingen van mono materialen flink toeneemt.

De Banket markt, waar Bunzl Retail & Industry banketoplossingen aan levert, vult zich met name met bakkerijen die broden en banket maken en onder andere aan de retail leveren. Er zijn ook bakkerijen die banket maken en het wegzetten bij eigen filialen. Veurink vult aan wat er, naast duurzaamheid, nog meer in de markt speelt. ‘’Onderschat hierin de online verkoop niet. Bakkerijen bieden steeds vaker de mogelijkheid om gebak via de website of webshop te bestellen en thuis te bezorgen. Hiervoor faciliteert Bunzl Retail & Industry al het benodigde, bijvoorbeeld koelverpakkingen. Eén van de Bunzl bedrijven in Nederland is bijvoorbeeld gespecialiseerd in koelelementen. Die kennis combineren we, dat is het mooie aan Bunzl! Een andere trend is dat de consument meer verwenmomenten creëert. Hierdoor wordt de vraag naar stuks verpakkingen voor klein gebak of twee stuks gebak versterkt. Tijdens een bezoek aan de supermarkt wordt het aantrekkelijker gemaakt om kleine gebakjes te kopen. Goede portieverpakkingen spelen een belangrijke rol voor de presentatie in het schap en de beleving van de consument.’’

Bunzl Retail & Industry als waardevolle business- en duurzaamheidspartner

Hans Veurink licht toe: ‘’Wij worden gezien als stabiele en betrouwbare partner met een groot netwerk. Onze klanten zijn partners. Wij streven naar een duurzaam en toekomstbestendig partnership. Als klanten behoefte hebben aan een gesprekspartner op het gebied van duurzaam verpakken, dan hebben wij daar de specialisten voor. We ontzorgen de klant in de gehele keten en we bieden onafhankelijk advies om verpakkingsbeleid op te zetten. We nodigen klanten graag uit in ons Experience Center, waar we met de klant en onze specialisten samen kijken naar de situatie, wensen en mogelijkheden.’’ 

Bunzl Retail & Industry richt zich op verschillende verpakkingssegmenten. Denk onder andere aan brood, AGF, vlees, maaltijden, tassen en nu dus ook banket. ‘’Er gebeurt veel in de banketmarkt en we krijgen steeds meer vragen op dit gebied. Vragen gaan over de presentatie in het schap, bedrukking en het verduurzamen van verpakkingen. Op verschillende manieren kunnen we gebaksverpakkingen verduurzamen. Ligt de focus op hergebruik (reuse)? Op materiaalvermindering of het verminderen van voedselverspilling (reduce)? Op het verwerken na gebruik (recycle)? Of op de inzet van alternatieve en hernieuwbare grondstoffen (renew)? We sparren hier samen met klanten over om tot een duidelijke strategie te komen. Als dit helder is, gaan we aan de slag met de verpakkingsconcepten die hier invulling aan geven en betrekken we bijvoorbeeld onze partners bij deze trajecten.’’ zegt Veurink. Een mooi voorbeeld is de verduurzaming van verpakkingen bij een van onze klanten. Veurink vervolgt: “Zij ontwikkelden samen met ons een PaperWise gebaksdoos. Dit is een sociaal verantwoorde papier en karton soort, dat gemaakt is van landbouwafval.”

De belangrijkste eigenschappen voor een gebaksverpakking

Hans Veurink noemt een aantal belangrijke eigenschappen voor een gebaksverpakking: ‘’Bij een gebaksverpakking wordt altijd rekening gehouden met de zichtbaarheid en presentatie van het product. Uitstraling speelt een grote rol, want gebak moet er feestelijk en luxe uitzien. Een sierlijke en transparante verpakking wordt dus vaak gewenst. Ook moet er ruimte zijn voor communicatie op de verpakking. Dat gaat niet alleen maar over de ingrediënten, maar ook over branding van de klant en informatie over het juist weggooien van de verpakking. Bovendien dient een gebaksverpakking stevig zijn. Deze stevigheid is bedoeld voor bescherming tijdens transport. Voorverpakt gebak mag namelijk niet omvallen tijdens transport, want dat gaat vaak gepaard met derving. En dat alles moet zo gecombineerd worden dat er goed mee gewerkt kan worden op de inpaklijn en dat de verpakking het milieu zo min mogelijk belast.’’

Veurink gaat verder over de materiaalkeuzes voor gebaksverpakkingen. ‘’Binnen het assortiment gebaksverpakkingen is de combinatie karton en plastic veelvoorkomend. Karton geeft een natuurlijke en ambachtelijke uitstraling en het kunststof venster zorgt voor een goede zichtbaarheid. Het uitgangspunt in deze verpakkingen is dat het karton en plastic makkelijk van elkaar te scheiden zijn door de consument. Er zijn ook klanten die voor een volledig transparante verpakking gaan en kiezen voor een volledige kunststof oplossing. Bij de vitrineverkoop zie je daarentegen weer geheel kartonnen gebaksverpakkingen, omdat de consument het gebak los in de vitrine gepresenteerd ziet en deze daarna dus in een gesloten kartonnen doos aanneemt, omdat het gebak al zichtbaar is geweest. Er zijn veel keuzes als het gaat om materialen. De keuze voor het materiaal hangt volledig samen met de koers die de klant bepaald. Zet de klant dus in op reuse, reduce, enzovoorts. Wij laten graag zien wat de mogelijkheden zijn en denken graag mee over een passende oplossing voor de klant, afgestemd op zijn situatie.

Samen gaan we voor duurzaam

‘’Samen gaan we voor een duurzame gebaksoplossing, maar ook voor een duurzaam partnership! Of je het gebak nu voorverpakt wil aanleveren of verpakt vanuit de vitrine. Of je je nu wil richten op reuse, recycle, reduce of renew. Of het nu om kleine of grote verpakkingen gaat. Bunzl Retail & Industry heeft altijd een passende verpakkingsoplossing en verwelkomt graag haar (potentiële) partners! Wanneer gaan we samen jouw verpakkingsvraagstuk aan?!’’ Sluit Veurink af.