Samen met Bunzl Retail & Industry werken supermarktketens continu aan innovaties op het gebied van duurzaam verpakken. Ook als het gaat om tassen. Zo vind je in supermarkten een plastic lusdraagtas die vaak eenmalig gebruikt wordt, maar worden ook steeds vaker herbruikbare big shoppers aangeboden. Coop wilde iets anders. Iets wat innovatief, duurzamer en tegelijkertijd ook kwalitatief sterk is. De oplossing? De Ragbag. Samen met Bunzl Retail & Industry en Siem Haffmans, ontwikkelaar van het concept en merk Ragbag, brengt Coop de tas op de markt. Het is de eerste supermarktketen met de tas met een verhaal. De supermarktketen die, net als Bunzl Retail & Industry, duurzaam verpakken hoog in het vaandel heeft.

De strijd tegen plastic

Tassen zijn een belangrijke categorie voor Coop, omdat een tas verschillende mogelijkheden heeft op het gebied van duurzaamheid. ‘’Duurzaamheid staat altijd al hoog in ons vaandel. En we willen niet meer zonder. We willen vooroplopen en we ontwikkelen ons continu op dit gebied. Duurzaam verpakken is daar een belangrijk onderdeel van. We vinden het belangrijk dat de verpakkingen van onze artikelen het milieu zo min mogelijk belasten. En dat geldt ook voor tassen. Zo is onze big shopper, gemaakt van gerecycled PET, herbruikbaar en zijn alle plastic lusdraagtassen, gemaakt van gerecycled LDPE en klimaatneutraal geproduceerd. We gaan samen met onze klanten de strijd aan tegen de plastic soep,’’ vertelt Ralph Lenoire, naast Manager Facilitair ook voorzitter van de MVO-groep bij Coop.

Bunzl Retail & Industry en Coop zijn al meer dan twintig jaar partners. Bunzl Retail & Industry adviseert Coop over van verpakkingsbeleid en verpakkingsoplossingen en levert Coop verpakkingen in bijvoorbeeld de assortimenten brood, vlees, AGF en tassen, maar voorziet ook in hygiëneproducten en facilitaire zaken zoals tags en kassarollen. Als spin in het web heeft Bunzl Retail & Industry korte lijntjes intern én met iedere leverancier, klant en partner. Zo ook met Coop en Ragbag. Beide partijen hebben een duurzaamheidsbeleid wat op elkaar aansluit. Lenoire licht de samenwerking toe: ‘’De samenwerking is prettig. Bunzl Retail & Industry brengt ons het concept dat we nodig hebben. Ze ontzorgen en adviseren ons, zijn de verbindende factor, totaalleverancier en duurzaamheidspartner.’’ Annelies Clements, Business Development Manager bij Bunzl Retail & Industry, haakt hierop in: ‘’Zoals we spreken van duurzame oplossingen, spreek ik in de samenwerking met Coop ook over een duurzaam partnership. Door samen te ondernemen creëer je meer diepgang en vertrouwen bij elkaar. We weten wat we aan elkaar hebben. Dat begint al bij de briefing. Samen ben je sterker en zo maken we het verschil.’’

De klant centraal

Coop wil het assortiment tassen in haar winkels afstemmen op de behoefte en wensen van haar klanten. Daarnaast moet het aanbod inspelen op gemak en bijdragen aan het milieu. De interesse in een nieuw concept voor tassen kwam ter tafel in een gesprek met Bunzl Retail & Industry. Annelies Clements bracht de Ragbag bij Coop. ‘’Ik weet dat Coop continu op zoek is naar duurzame en innovatieve oplossingen. Vanuit dit perspectief heb ik de Ragbag bij Coop geïntroduceerd. Ik geloof in dit soort concepten. Ik wil de klant continu nieuwe concepten aanbieden op het gebied van duurzaamheid. Dat vinden we belangrijk. Wij willen iets unieks bieden. Iets exclusiefs. In dit geval was dat deze tas met een verhaal. Coop staat altijd open voor nieuwe ontwikkelingen en is al lang klant bij ons. Na een uitgebreide presentatie waren zij enthousiast en wilden de Ragbag dan ook graag introduceren,’’ licht Clements toe.

Van theezak naar tas

Siem Haffmans, de ontwikkelaar van de Ragbag, is samen met Bunzl Retail & Industry en Coop om tafel gegaan om het concept te personaliseren voor Coop. Haffmans is continu bezig met innovaties op het gebied van duurzaamheid en daar reist hij de hele wereld voor over. ‘’In 2005 was ik in Delhi voor een conferentie over duurzaam design en daar kwam ik de huidige producent  van de Ragbag tegen. We werken actief samen en hebben het concept inmiddelsvertaald in verschillende soorten tassen. . Bunzl hecht waarde aan duurzaamheid en transparantie en dus zijn we dit traject met Coop direct gezamenlijk opgestart’’, vertelt Haffmans.

De Ragbag tassen zijn gemaakt van theezakken. India kent meer dan 13.000 theeplantages met een oppervlakte van ongeveer één miljoen hectare. Voor het transport van de thee tussen deze plantages en de theefabrieken gebruiken theeproducenten grote bulkzakken. Deze zakken gebruiken ze eenmalig, omdat het om voedingsmiddelen gaat en er op de zak een unieke bedrukking is aangebracht met informatie over de herkomst en het logo van de theefabriek. ‘’Waar de theezakken in eerste instantie weggegooid werden, gebruiken we deze nu voor de Ragbag. De zakken worden grondig schoongemaakt en gecontroleerd op beschadigingen. Vervolgens maakt een team van vijftien vrouwen en vijf mannen de Ragbag zoals deze nu bij Coop in de winkel ligt. Iedere Ragbag is uniek, herbruikbaar, sterk, waterbestendig en kent dus een verhaal,’’ aldus de ontwikkelaar.

Het team in India werkt volgens de principes van ‘fair trade’ en verdient een extra inkomen in deze tijden van crisis omtrent COVID-19 en de klimaatveranderingen. Clements licht toe: “Met dit concept dragen we bij aan het reduceren van de afvalberg in India en aan betere omstandigheden voor vrouwen en mannen die zich in een crisis bevinden door de druk die op de landbouw ontstaat. Het biedt de mensen in India mogelijkheden voor het verbeteren van hun bestaan. Wij inspireren onze klanten graag met dit concept.”

Primeur Coop

Coop is de eerste supermarktketen die de Ragbag verkoopt. ''Met deze boodschappentas komt Coop ook tegemoet aan twee wensen van klanten. Wij zijn voortdurend in gesprek met de consument en uit onze klantenpanels en enquêtes blijkt dat consumenten een tussenformaat boodschappentas missen én dat plasticreductie een belangrijk thema is. Hier bieden we nu een oplossing voor met de introductie van de Ragbag, '' Licht Lenoire toe.

Samen gaan we voor duurzaam

Straks is het ook voor andere supermarkten mogelijk om de Ragbag in hun assortiment op te nemen. Zo dragen we allemaal bij aan de economie in India en een beter milieu. “Wij zijn ontzettend blij met de samenwerking. Samen zorgen we ervoor dat je exclusiviteit kan aanbieden aan jouw klanten en ontzorgen we jou in het gehele proces. Wij staan er altijd voor open om je te woord te staan, of je nu klant bent of niet. Of het nu in ons Experience Center, digitaal of telefonisch is. Of het nu een vraagstuk over tassen of andere verpakkingen is, wij geven je graag vrijblijvend advies over jouw duurzame verpakkingsvraagstuk. Samen gaan we voor duurzaam,’’ aldus Clements.