Voortdurend voedt media de consument, die kritisch is als het gaat om de impact van verpakkingen op het milieu. Duurzaam verpakken is niet langer een keuze, maar een noodzaak. Als ondernemer in de retailbranche wordt er van je verwacht om het effect van verpakkingen op het milieu te minimaliseren. Gelukkig zijn er zijn een aantal basisprincipes die helpen bij het bepalen van jouw verpakkingsstrategie. Maak kennis met de 5 R’en: Refuse, ReduceRe-useResources en Review.

Refuse: gebruik stoppen

Een belangrijke les voor duurzaam verpakken: durf ‘’nee’’ te zeggen. Tijdens het proces, van het verminderen van gebruik, moet een omslag worden gemaakt in de manier van denken. De consument is eraan gewend dat om een hoop producten automatisch een verpakking zit. Bedenk jezelf eens waarom het desbetreffende product een verpakking heeft. Is dat ook daadwerkelijk nodig?

Wil je Refuse als uitgangspunt nemen voor jouw verpakkingsstrategie? Zorg dan dat je een uiterst onderbouwde en bewuste keuze maakt. In tijden van het coronavirus zal de veiligheid en gezondheid van de consument extra in acht genomen moeten worden.

Reduce: verminderen van het verpakkingsmateriaal

Als we kijken naar wat we wekelijks weggooien binnen huishoudens, dan is dat voor het overgrote deel verpakkingsmateriaal. De consument kijkt tegenwoordig ook kritischer naar de verpakking van een product en het afval tot gevolg. Reduce betekent kortgezegd dat je tevreden bent met minder verpakkingsmateriaal voor jouw product.

Je kunt het verpakkingsmateriaal om jouw producten verminderen zonder veiligheid en kwaliteit uit het oog te verliezen. Denk bijvoorbeeld eens na over het volgende: is de broodzak niet wat te groot voor het brood wat ik verpak? Wellicht dat het groente- en fruitzakje kleiner kan gezien de gemiddelde hoeveelheid die wordt verpakt? Of kan de draagtas waarin de consument boodschappen doet eventueel kleiner of van dunner materiaal?

Re-use: hergebruik van verpakkingen

Het doel van hergebruik is om verpakkingen zo lang mogelijk te gebruiken, voor zoveel mogelijk toepassingen. Hierbij nemen we opnieuw het voorbeeld van de draagtas. Wellicht kunnen we  de draagtas in de supermarkten van steviger materiaal zoals jute of nylon maken, welke de consument veel vaker kan gebruiken om boodschappen in mee te nemen. En kan je die ene verpakking nog een keer gebruiken als verpakking voor een andere verse maaltijd? Wanneer je kiest voor re-use, zorg dan dat het product in ieder geval na zijn levensduur goed recyclebaar is. Zo draag je bij aan circulariteit.

Resources: gebruik verpakkingen van gerecyclede of hernieuwbare bronnen

Verpakkingen kunnen gemaakt zijn van gerecyclede bronnen. Het gebruik van gerecycled materiaal verminderd CO2 uitstoot. Tevens zorgt het gebruik van gerecycled materiaal voor actieve deelname aan een circulaire economie.

Ook kunnen verpakkingen gemaakt zijn van hernieuwbare (lees: natuurlijk aangroeiende) bronnen. Door reproductie of andere terugkerende natuurlijke processen vullen we deze bronnen dus weer aan. Dit is veel milieubewuster dan het gebruik van fossiele grondstoffen. Wanneer je ervoor kiest voor om jouw verpakkingsstrategie te richten op resources, denk je dus na over de bronnen en grondstoffen van jouw verpakking.

Review: blijf de verpakkingen vernieuwen

De markt staat niet stil. Bepaal wat er voor jouw ondernemingsdoeleinden passend is qua verpakking. Dat betekent ook dat je verpakkingen op zijn tijd mag vernieuwen. Vraag jouw klanten en/of doelgroep gerust om input of feedback. Snappen de klanten waarom je juist die verpakking kiest? Dit vergroot de betrokkenheid op een laagdrempelige manier.

Bunzl Retail & Industry staat voor je klaar

Heb je vragen over het verduurzamen van verpakkingen of wil je graag vrijblijvend advies bij het uitwerken van jouw duurzame verpakkingsstrategie? Wij vertellen je graag meer over duurzame verpakkingsoplossingen op maat. Duurzame keuzes maken is niet makkelijk, maar samen komen we tot het gewenste resultaat. Voor meer informatie of advies kun je je wenden tot jouw contactpersoon bij Bunzl Retail & Industry of onze Customer Service via onderstaande gegevens.

Telefoonnummer: 026-3843838

E-mailadres: info-arnhem@bunzl.nl