‘Het nieuwe pand maakt Bunzl Retail & Industry nóg competitiever’

19 juli 2019

Bunzl Retail & Industry heeft onlangs haar intrek genomen in een gloednieuw pand van 20.300m2. De verbouwing, die duurde van omstreeks juni 2018 tot juni 2019, is een grote mijlpaal voor de marktleider op verpakkingsgebied. Hoogste tijd om Managing Director Wilbert van Wachtendonk te vragen wat de nieuwe huisvesting betekent voor het bedrijf en haar toekomst.

1. Met welk uitgangspunt is de verhuizing van Bunzl Retail & Industry in gang gezet?

Wilbert: ’ Bunzl maakt als sinds de overname in 2005 (in dat jaar is Gelpa Verpakkingen overgenomen door Bunzl) een behoorlijk stevige groei door. Ons oude pand werd na verloop van tijd qua capaciteit te klein, wat ons noodzaakte om een oplossing hiervoor te zoeken. Deze werd toentertijd gevonden in de vorm van een extern magazijn in Duiven, maar door de eerdergenoemde jaarlijkse groei zijn we op een gegeven moment tot de conclusie gekomen dat ook deze oplossing niet permanent zou zijn. Het oude pand voldeed niet meer aan de laatste eisen op het gebied van mechanisatie en duurzaamheid en het werken vanuit twee magazijnen zorgde niet voor het meest efficiënte logistieke proces. We hebben vervolgens in Giesbers en WDP twee partners gevonden die een duurzaam pand konden realiseren dat past bij onze ambities. Het magazijn is op een veel slimmere en efficiëntere manier ingericht. Met bijvoorbeeld onze nieuwe Kardex machines is het aantal manuele handelingen bij orderpicking drastisch afgenomen. Daarbij zijn op dit moment rond de 16.000 palletplaatsen bezet, waar we er in totaal 27.000 hebben. Ook zijn er brede gangen en grotere stellingplekken ingericht waardoor we gemakkelijk pallets met afwijkende formaten kwijt kunnen voor industriële bedrijven. Verder groeit onze e-commerce business met 25% per jaar, waardoor we kijken naar flexibilisering van de arbeidsuren in het magazijn gezien de vele orders die we na onze reguliere werktijden nog ontvangen.

2. Hoe is het proces van de verhuizing verlopen, en hoe is het nieuwe pand ervaren in de eerste maanden?

Toen de goedkeuring voor ons nieuwbouwplan kwam, besloten we een stuurgroep op te richten. Deze stuurgroep bestond uit de werkgroepen IT, Personeel, Communicatie, Facilitair en Logistiek. Deze rollen werden grotendeels ingevuld door mensen uit onze organisatie, met name voor de indeling en het interieur van het pand. Het voelt hierdoor écht als ons eigen pand. Het logistieke proces is ook mede ingevuld naar aanleiding van input van onze eigen logistieke werknemers. De uiteindelijke verhuizing van twee magazijnen naar één is voorspoedig voorlopen. We hebben dit met eigen personeel gerealiseerd in twee verhuisweekenden, waarbij we tijdens het tweede weekend konden leren van het eerste verhuisweekend. Wat we wél gemerkt hebben is dat in de eerste weken na de verhuizing we alle zeilen bij hebben moeten zetten om alle orders te verwerken, wat heeft geleid tot een X-aantal nieuwe uitzendkrachten en een groot aantal overuren voor onze medewerkers. Doordat we ons kantoorpersoneel tijdens de verhuizing hadden getraind op logistieke werkzaamheden konden we hen ook inzetten in het magazijn en is gezamenlijk gezorgd voor de oplossing van de logistieke ongemakken in de eerste weken. De verbondenheid die daardoor is ontstaan tussen logistiek personeel en kantoorpersoneel is iets wat mij erg trots heeft gemaakt.

3. Wat zijn de grootste voordelen van het nieuwe pand voor onze leveranciers en klanten?

We zijn van 9 naar 18 loading docks gegaan, waardoor we een veel groter aantal inkomende goederen aankunnen. De wachttijd voor lossende chauffeurs is hierdoor ook stevig verminderd. Dit zorgt voor een veel efficiëntere workflow voor onze leveranciers. We werken nu vanuit één magazijn dus dit biedt ons de mogelijkheid om alles veel strakker en overzichtelijker te plannen. De huidige capaciteit die we hebben in het magazijn biedt ons tevens de ruimte om ons aanbod nóg verder uit te breiden. De range van producten van Bunzl Retail & Industry gaan verder dan verpakkingen, disposables en hygiëne producten. Het kan voor ons op non-food gebied niet breed genoeg gaan. We zijn op dit moment bijvoorbeeld bezig met werkkleding en koelproducten voor het verzenden van food, simpelweg omdat daar vraag naar is bij onze klanten. We maken hierbij gebruik van de expertise van andere Bunzl bedrijven zodat we onze klanten een zo breed mogelijk pakket aan kunnen bieden. Dit heeft voor de klant het voordeel dat onze ‘drop grootte’ zal gaan stijgen, waardoor onze kosten per order zullen gaan dalen, waardoor we uiteindelijk nóg competitiever zullen worden.

4. Het pand is o.a. met haar LED verlichting en zonnepanelen gericht op duurzaamheid.  Welke duurzame plannen heeft Bunzl Retail & Industry voor de toekomst?

Het is geen geheim dat duurzaamheid ‘hot topic’ is, zowel in de gehele branche als intern binnen Bunzl. Het is ook niet voor niets dat duurzaamheid terugkomt in de algemene missie van Bunzl: ‘’Taking care of your everyday non-food essentials using sustainability as a fundamental prinicple’’. Wij zijn natuurlijk marktleider op het gebied van verpakkingen en disposables, dus er ligt voor ons een verantwoordelijkheid en mooie rol om hier leidend in te zijn. Wij zijn dus erg bezig met het zoeken naar ‘closed loop’ oplossingen, dat we ervoor zorgen dat de producten van mono materiaal zijn en de producten écht gerecycled worden. Verpakkingen zijn -ook in de toekomst- niet weg te denken gezien de bescherming en houdbaarheid die het producten geeft, maar het is zeker zo dat er nog altijd onnodig veel verpakkingen worden gebruikt. Wij kijken dus ook altijd met de klant hoe we hier een balans in kunnen vinden. Een voorbeeld hiervan is de KPP broodzak, die door de jaren heen van 30 micron dikte naar 22 micron is gegaan. We zijn volop bezig met het vermarkten van duurzame concepten zoals de klimaat neutrale draagtassen. Bunzl werkt vanuit de gedachtegang reduce -> reuse -> recycle  -> renew. Daarnaast is onze onafhankelijkheid een van onze grote krachten. Wij zijn geen productiemaatschappij, wij hebben geen machines die moeten blijven draaien. Dit bedrijf is dus heel flexibel in het aanbod naar de klant. Als we een op maat gemaakte verpakkingsoplossing zoeken voor de klant kunnen wij hier onafhankelijk in zijn, zonder bijvoorbeeld de ene materiaalsoort de voorkeur te geven boven de andere. Duurzaam ondernemen is en blijft een van de hoogste prioriteiten van Bunzl voor de toekomst.