Kruitbosch Cycle Universe optimaliseert logistiek proces

Magazijn KruitboschKruitbosch Cycle Universe, groothandel in fietsen, fietsonderdelen en accessoires onderscheidt zich in de markt vooral door trendsettend te zijn op het gebied van lifestyle stadsfietsen. Met Cortina als top 5 fietsmerk  kan Kruitbosch zich een van de belangrijkste leveranciers noemen in de markt. ‘Onze lifestyle strategie slaat goed aan bij de consument wat we terugzien in onze groeicijfers. Als sterk groeiend familiebedrijf zijn wij genoodzaakt onze processen kritisch te bekijken. Ons belangrijkste doel was het totale logistieke proces versnellen. Door de veranderingen die we hebben doorgevoerd verwerken we nu 43 orderregels per manuur. Voorheen waren dat 33 orderregels’, aldus Martin Kruitbosch, mede-eigenaar en Manager Parts & Accessories bij Kruitbosch.

Bunzl als innovatieve verpakkingspartner

Bunzl is gestart als verpakkingsleverancier van onder ander tape, tassen en doculops bij Kruitbosch. Al snel kwam de vraag naar een speciale wieldoos om schade tijdens transport te voorkomen. Bunzl heeft hiervoor een innovatieve wieldoos ontwikkeld waardoor de schade tot 0 is beperkt en Kruitbosch een behoorlijke kostenbesparing heeft gerealiseerd. Inmiddels is Bunzl uitgegroeid tot verpakkingspartner voor het totaalpakket verpakkingen en heeft Bunzl een belangrijke adviserende rol voor Kruitbosch.

Herinrichting magazijn

Kruitbosch heeft onlangs gekozen voor een herinrichting van het magazijn waarbij ze een duidelijke splitsing hebben gemaakt tussen commodities en slow movers. Daarnaast zijn ze overgegaan naar voice-picking en een totaal nieuwe verpakkingslijn. Hiermee is de snelheid van het proces toegenomen en het foutpercentage aanzienlijk gedaald van 0,12% in 2012 naar 0,05%. ‘Bunzl is nauw betrokken geweest bij de brainstormfase van deze herinrichting en heeft ons voorzien van advies op het gebied van verpakkingen en het verpakkingsproces’ zegt Martin Kruitbosch.

Van tweedehands dozen naar nieuwe dozen

Kruitbosch gebruikte vooral tweedehands dozen voor het verpakken van de fietsonderdelen en accessoires. ‘Dit lijkt in eerste instantie een goede oplossing, maar het zorgde voor langere inpaktijden. Onze medewerkers waren veel tijd kwijt bij het zoeken naar het juiste formaat,  insnijden van de dozen om op maat te maken en verwijderen van taperesten. Ook hadden de tweedehands dozen niet altijd de juiste kwaliteit voor onze producten waardoor we voor extra stabiliteit de dozen moesten omsnoeren. Door te kiezen voor nieuwe dozen in de juiste formaten heeft dit ons flinke besparingen opgeleverd en hebben onze producten een nettere uitstraling naar de klant’.

‘De nieuwe inrichting heeft uiteindelijk geresulteerd in een verpakkingslijn waarbij we gebruik maken van slechts vijf verschillende formaten standaard dozen en een automatische tapemachine. De productiviteit is hierdoor toegenomen met 30%’.

Toekomstperspectief

Over de toekomst is Martin Kruitbosch duidelijk; ‘We blijven onze processen kritisch bekijken en waar mogelijk verbeteren en automatiseren. In samenwerking met Bunzl bekijken we verpakkingsprocessen bij andere bedrijven om zo te leren van elkaar. Onlangs hebben we samen met Bunzl een bezoek gebracht aan een verpakkingsleverancier in het buitenland. Op deze manier worden wij continu gevoed met nieuwe ideeën op verpakkingsgebied en dat is precies wat wij zoeken in een partner.’