Bunzl gekozen als verpakkingsleverancier

Van legoblokje naar volledig Lean manufacturing

Wat begonnen is met een cursus met legoblokjes om Lean duidelijk te maken is bij ATAG Verwarming in Lichtenvoorde uitgegroeid tot een productie die volledig werkt volgens het Lean principe. ‘Als men gaat starten met Lean wordt een klein vlammetje een groot vuur, waarbij je steeds verder gaat kijken hoe je efficiënter kunt gaan werken’ aldus Peter Koeleman, Supply Chain Manager bij ATAG.

Lean focust op het voorkomen van verspilling: extra tijd, arbeid of materiaal. ATAG is in 2009 gestart met het toepassen van Lean in het bestaande productieproces. Inmiddels is Lean niet meer weg te denken bij ATAG. Het reduceren van het werkkapitaal, voorkomen van verspilling op de productiebaan en materiaalstromen beter managen waren de belangrijkste redenen voor ATAG om Lean toe te passen. Wat begonnen is als klein project is uitgegroeid tot een volledig Lean werkende productie, ofwel Lean Manufacturing.

Lean is bij ATAG integraal doorgevoerd, van binnenkomende goederen tot verkoop. Dit heeft al een besparing van circa 7 ton opgeleverd op het werkkapitaal. ‘De kosten voor rente, ruimte en risico, waar we normaal gesproken rekenen met een kostenpercentage van 15%, vervalt voor een groot deel met de invoering van Lean’.

Bij alle leveranciers is gekeken hoe het aanleveren van materiaal efficiënter kan, zo ook voor verpakkingen. In het verleden had ATAG veel verschillende leveranciers voor verpakkingen, alleen voor karton hadden ze al 5 leveranciers. Door alle verpakkingen bij Bunzl onder te brengen heeft ATAG nog maar een contactpersoon voor deze ‘kostenartikelen’ en kan men veel sneller schakelen. Ook is Bunzl voorraadhoudend wat voor ATAG o.a. een ruimtebesparing oplevert. ATAG stelt strenge eisen aan haar leveranciers om uiteindelijk een kwalitatief hoogwaardig eindproduct af te leveren. ATAG richt zich voornamelijk op het hogere segment in de verwarmingsmarkt. Voor de ketels wordt veel gewerkt met roestvrijstalen onderdelen wat zorgt voor een degelijk en goed eindproduct met een lange levensduur. Een goede bescherming van dit product is uitermate belangrijk. ‘Voor de Amerikaanse markt moeten onze verpakte ketels een valproef doorstaan waarbij de bescherming middels de verpakking natuurlijk cruciaal is’.  

Bunzl gekozen als verpakkingsleverancier

ATAG heeft om verschillende redenen voor Bunzl gekozen.Ten eerste  is Bunzl in staat om flexibel aan te leveren. Bunzl levert volledig naar de behoefte van ATAG zowel qua levertijden als ook logistieke wensen zoals pallethoogtes.  Hierdoor kunnen de verpakkingen direct aan productiebaan worden gezet.  ATAG heeft te maken met een duidelijk afnamepatroon. In de winter is de vraag naar ketels een stuk hoger dan in de zomer. Door een inzichtelijke prognose van ATAG is Bunzl in staat om volledig naar de behoefte van ATAG te leveren. ‘Op deze manier is het zelfs mogelijk om Lean toe te passen in de gehele keten. Door elkaar te voorzien van de juiste informatie kan iedereen efficiënter werken’.

Daarnaast is Bunzl bereid geweest om een groot deel van de huidige verpakkingsleveranciers van ATAG over te nemen, waardoor de bestaande kwaliteit van verpakkingen bleef gehandhaafd.

Kostprijs reductie is een ander voordeel waar ATAG van profiteert door Bunzl te kiezen als leverancier voor verpakkingen. ‘Bunzl is een grote speler op de verpakkingsmarkt en weet hierdoor schaalvoordelen te creëren. ATAG heeft deze schaalvoordelen op het gebied van verpakkingen niet en wij willen graag profiteren van de inkoopkracht van Bunzl zodat wij uiteindelijk de kostprijs van ons eindproduct kunnen verlagen’. Naast deze belangrijke voordelen hebben ook  het bestellen via EDI en de specialistische kennis van Bunzl op het gebied van Lean een rol gespeeld.

Ontwikkeling van de verpakking

De ontwikkeling van de verpakking wordt bij ATAG direct na het ontwerpproces van de ketel meegenomen en is voor hen erg belangrijk.  Bij het ontwerp van een verpakking moet men niet alleen rekening houden met de uitstraling en bescherming, maar ook de praktische toepasbaarheid tijdens het productieproces. ‘Een verpakking moet snel in elkaar te vouwen zijn zodat de productie goed door kan lopen. Dit is een aspect dat regelmatig wordt vergeten en kan leiden tot problemen’.

De ontwikkeling van een verpakking is overigens  het enige wat ATAG niet alleen met Bunzl bespreekt, maar ook met de verpakkingsproducent. Hierdoor ontstaat er een driehoeksverhouding tussen Bunzl, ATAG en de verpakkingsproducent met als resultaat een verpakking die goed aansluit bij de behoefte van ATAG.

De toekomst van Lean

Op de vraag hoe ATAG in de toekomst Lean nog verder zou willen integreren is Peter Koeleman duidelijk. ‘In 2012 hopen we alles op dagbasis aangeleverd te krijgen. Daarnaast willen we dan zover zijn dat de chauffeur van de betreffende leverancier de materialen zelf aan de productiebaan zet’.

Lean Manufacturing is voor ATAG een project dat nooit klaar zal zijn. Je blijft altijd zoeken naar een efficiëntere manier van werken om uiteindelijk kosten te besparen. Lean is volgens Peter Koeleman overigens niet voor elke organisatie weggelegd. De toegevoegde waarde ligt er voornamelijk voor productie- en assemblagebedrijven. ‘Als men eenmaal heeft besloten te gaan starten met Lean zou ik adviseren om het proces goed te bekijken en klein te beginnen, dan rolt men vanzelf door het lesboekje heen ’. Bunzl is op het gebied van verpakkingen zeker een goede partner als het gaat om Lean. De samenwerking tussen ATAG en Bunzl is een goed voorbeeld van optimaal partnership.