Studenten Kino en Pien winnen Bunzl Packaton 2019 met nieuw verpakkingsconcept voor zelftapsysteem supermarkt

21 februari 2019

26 studenten van de opleiding Food Innovation van de HAS Hogeschool namen op 19 februari deel aan de Bunzl Packaton. Negen teams gingen één dag aan de slag met een case, een verpakkingsvraagstuk uit de praktijk, en hielden aan het eind van de dag een pitch over hun uitgewerkte verpakkingsconcept. De Bunzl Packaton wordt jaarlijks door Bunzl Retail & Industry en HAS Hogeschool Den Bosch georganiseerd met als doel om de creativiteit van studenten en de praktijk aan elkaar te verbinden.

Bunzl Packaton

In de ochtend werden de studenten van de opleiding Food Innovation op de HAS Hogeschool in Den Bosch gebrieft door Bunzl Retail & Industry over drie cases met bijbehorende specificaties en eisen. Ieder team ging aan de slag met één case: het ontwikkelen van een nieuw vis-, sushi- of zelftap verpakkingsconcept voor in de supermarkt. Aan het eind van de dag hield ieder team een pitch én presenteerde een dummy verpakking.

Concept ‘Sliders’ wint

De jury, bestaande uit Annelies Clements (Business Development Manager, Bunzl) en Daniëlle van Raaij (Marketeer Food, Bunzl) mochten aan het eind van de dag in beraad over de winnaar. Duurzaamheid, volumereductie, gemak, haalbaarheid en originaliteit waren onderdeel van de beoordelingscriteria. Kino en Pien mochten uiteindelijk de prijs voor de Bunzl Packaton 2019 in ontvangst nemen. Hun zelftapconcept ‘Sliders’ was goed doordacht vanuit de consument, houdt voedselverspilling tegen met het ontwerp, biedt een dubbele functionaliteit met de vul- en schepmogelijkheden, speelt in op duurzaamheid met het materiaalgebruik en de benodigde transport- en schapruimte en heeft een hoge fun factor door het unieke design. Kino en Pien gaan in het najaar naar de Packaging Innovations in België en hebben een cadeaubon in ontvangst genomen.

Praktijkvraagstuk

Bunzl Retail & Industry selecteert de cases voor de Bunzl Packaton op basis van vraagstukken uit de praktijk. Annelies Clements, Business Development Manager Bunzl: “De Bunzl Packaton is een hele mooie manier voor studenten en voor ons om creatieve verpakkingsconcepten uit te werken. De studenten inspireren ons met verfrissende en creatieve ideeën voor vraagstukken die rechtstreeks uit de markt komen en wij kunnen met onze praktijkervaring een steentje bijdragen aan het ontwikkelen van een realiseerbaar en origineel verpakkingsconcept. Dat maakt de Bunzl Packaton een zeer leerzame dag!”

Samenwerking HAS & Bunzl

Bunzl Retail & Industry en de HAS Hogeschool Den Bosch werken inmiddels 12 jaar samen. Naast de jaarlijkse opdracht die Bunzl Retail & Industry en de HAS Hogeschool uitzetten met de Bunzl Packaton, is Bunzl Retail & Industry jaarlijks supporter van de HAS Food Experience.