Salesupply E-fulfilment guide Q&A met Business Unit Manager Ralph Bronkhorst

23 januari 2019

Ralph Bronkhorst, Business Unit Manager Non-Food:

''Bij ons staat de klant centraal. Dit uit zich in langdurige partnerships waarbij we de verwachtingen van onze klanten continu overtreffen middels een toegewijd en gemotiveerd team. Met Bunzl als leverancier ervaren onze klanten het verschil.  Dit is niet alleen door het leveren van verpakkingen maar vooral door het verduurzamen van het proces van onze klanten waarbij de Total Cost of Packaging de korte termijn besparing overschrijdt.''

Q: Wat speelt er op het gebied van verpakkingsoplossingen?

A: Duurzaamheid is een belangrijk thema. De verpakkingsindustrie worstelt met het imago van vervuiler. Aan de andere kant is verpakkingsmateriaal essentieel voor opslag en transport van producten. De vraag naar milieuvriendelijke, duurzame oplossingen is op dit moment dan ook enorm. Ik denk dat de oplossing echter niet zo eenvoudig is als de ontwikkeling van groen verpakkingsmateriaal.

Q: Duurzaam verpakken gaat verder dan de verpakking zelf?

A: Zeker. Bedenk je het volgende: Vrachtwagens van landelijke postdiensten rijden rond met verpakkingen die tot 60 procent lucht bevatten. Als er 1500 vrachtwagens per dag rondrijden, rijden virtueel ruim 900 vrachtwagens enkel met lucht. Kijk je naar mogelijkheden waarop je kunt besparen dan zijn de gevolgen van een betere verpakking verregaand; mínder verpakkingsmateriaal, mínder vullingsmateriaal, mínder ruimte in busjes, dus mínder vrachtwagens en ga zo maar door. Kunnen we de verpakking van lucht met 30 procent terugbrengen, dan is dat al een zoveel duurzamere en kostenbesparende oplossing. Dat is het streven waar we naartoe moeten.

Q: Hoe belangrijk is een passende verpakkingsoplossing?

A: Niemand wil lucht versturen. Het kost ruimte en geld. Te grote verpakkingen doen af aan het imago van een brand of online verkoper, evenals het gebruik van milieuonvriendelijke materialen als EPS en plastic. Alleen hierom is het al van belang tijd te investeren in een goed afgestemd logistiek proces. Denk na over de manier waarop jouw medewerkers producten picken, verpakken en versturen. Wat voor vulmateriaal gebruik je? Plastic, papier of iets anders? Wat voor dozen gebruik je? Heb je gekeken naar een geoptimaliseerde route door je magazijn om het pickproces te verbeteren? Iedere online verkoper heeft behoefte aan iets anders.

Q: Welke rol is voor automatisering weggelegd?

A: Het gaat goed met de economie. Voor steeds meer logistieke organisaties wordt het moeilijker om aan personeel te komen. Dat betekent dat het logistiek proces duurder wordt. Het automatiseren van processen kan bijdragen aan het efficiënter inregelen van je logistiek. Zo kan een doosadvies voor een bestelling een medewerker tot drie keer sneller laten werken. Een beter passende verpakking is daarnaast duurzamer en goedkoper.

Bij Bunzl kijken we altijd naar de Total Cost of Packaging, die meer omvat dan enkel het verpakken van de bestelling. We merken dat vooral traditionele, offline spelers die de stap naar online gemaakt hebben hiermee stoeien. E-commerce kent dan ook een eigen logistieke werkwijze, die dit soort bedrijven niet eigen is. Bunzl adviseert waar winst te behalen valt in het logistieke proces. Onze kennis en die van onze partners maakt het mogelijk advies te geven, of dat nu over het optimaliseren van looproutes, het minimaliseren van doosvoorkeuren of het bespreken van de juisteverpakkingsmachine binnen een bedrijf gaat.

Q: Welke rol speelt de verpakking in het retourproces?

A: De retourstroom is onderdeel van het logistieke proces en is een thema waar veel online verkopers minder mee bezig zijn. Een bijgeleverd retourlabel of retourverpakking kan zorgdragen voor het inzichtelijk krijgen van het aantal retourzendingen en de retourredenen. Daar kun je op inspelen. Retourzendingen zijn een doorn in het oog voor veel webshops, met name doordat consumenten vaak producten in een zelfgemaakte verpakking terugsturen. Dit kan snel leiden tot beschadigingen tijdens transport. Het is daarom raadzaam om het gehele retourproces in kaart te hebben en de verpakkingen hierop af te stemmen.

EEN PASSENDE VERPAKKING

Bunzl lanceert binnenkort het platform www.verpakkingopmaat.nl. Op dit platform is het voor iedere retailer mogelijk een op maat gemaakte verpakkingsoplossing te vinden, eventueel bedrukt naar wens.