''Het tijdperk van praten is nu echt voorbij''

29 maart 2018


*Onderstaand artikel is verschenen in de Empack Special van AGF Primeur

Sustainability is al jaren onderwerp van gesprek. Het is nu zaak om ook echt met duurzame oplossingen te komen. Dit zegt Annelies Clements van Bunzl.

Volgens haar is er steeds meer vraag naar milieuvriendelijke verpakkingsmaterialen. Bunzl Retail & Industry brengt een aantal verpakkingen onder de aandacht, die op de AGF-afdeling worden toegepast. De AGF-zak, gemaakt van suikerriet bijvoorbeeld, die momenteel al op de AGF-afdelingen van Coop en Spar te vinden is. “Deze zak biedt in tegenstelling tot bijvoorbeeld papier dezelfde voordelen als het traditionele plastic zakje, zonder dat de zichtbaarheid van het product verloren gaat." De AGF-zakken zijn naar eigen wens te bedrukken. Ook wordt middels de standaard aangegeven wat de zak zo ‘groen’ maakt. Communicatie is van essentieel belang naar consument.

Op de AGF-afdeling vind je ook verpakkingen op basis van PLA. Deze bio folie is mat, flexibel en gemaakt van zetmeel. De folie ademt en is daardoor vooral geschikt voor fruit dat na de oogst nog narijpt. Daarnaast is er de composteerbare Pulltic schaal, geproduceerd op basis van reststromen uit de aardappelverwerkende industrie. “Met deze verpakkingsconcepten zetten wij zowel in op duurzaamheid als op productbeleving. Daarnaast blijft de Halopack één van onze paradepaardjes. Dit was de eerste lucht- en lekdichte kartonnen maaltijdverpakking op de markt en biedt de voedselfabrikant behalve een duurzame uitstraling diverse communicatiemogelijkheden. Met name in het Verenigd Koninkrijk is Halopack populair. De schaal kan plat worden aangeleverd wat logistiek gezien veel voordeel biedt maar ook afvaltechnisch gezien minder ruimte inneemt. De schaal is gemaakt van 90 procent gerecycled materiaal en kan gemakkelijk gescheiden worden van het karton. We merken dat er ook in Nederland steeds meer interesse komt voor de Halopack.”

Eigen verantwoording nemen

Niet alleen vanuit de klant maar ook onder consumenten neemt het bewustzijn volgens haar toe. “Dat de plastic tas in winkels alleen nog tegen betaling wordt verschaft bijvoorbeeld draagt daar ook zeker aan bij”, merkt Annelies op. “Het zijn goede stappen op weg naar een duurzame toekomst. Toch is er veel meer nodig om de problematiek rondom plastic aan te pakken. Het inzamelen van afval bijvoorbeeld is in elke gemeente in Nederland weer anders geregeld. Iedereen in de keten zal zijn eigen verantwoording moeten nemen, wil je iets echt bereiken. Zover zijn wij nog lang niet.” Ze vertelt dat er vooral op gebied van communicatie naar consumenten toe nog veel winst valt te behalen. “De plastic soep in de oceaan is bij iedereen bekend maar wat kunnen mensen hier zelf aan doen? Door met simpele oplossingen te komen en het onderwerp leuk en positief te benaderen, zullen mensen zeker gestimuleerd worden zelf een bijdrage te leveren."