Blurring is geen trend!

15 maart 2018

'Het omgaan met eten in Nederland zal blijvend veranderen, en dat biedt mogelijkheden’.

ARNHEM- Het Food Service Instituut Nederland (FSIN) schat de omzet van (nieuwe) blurrende foodconcepten nu al op zo’n 2 miljard euro. Blurring staat voor de consument gelijk aan gemak, tijdswinst, gezelligheid en verbinding, verpakt in een unieke beleving. Annelies Clements, National Sales Manager bij Bunzl Retail & Industry, vertelt waarom verbinding met de consument en andere partners zo’n belangrijk onderdeel is van succesvol, branche-overschrijdend ondernemen.

Blurring geeft je als onderneming de ruimte om buiten de restricties van je branche te denken en in te spelen op maatschappelijke ontwikkelingen. Die ontwikkelingen in de branche zijn niet onbekend. De manier van omgaan met eten is in Nederland namelijk sterk veranderd. In plaats van eten tijdens de drie traditionele maaltijdmomenten, eten we meerdere keren op een dag kleinere porties. Volgens het FSIN is de totale omzet van ‘out of home’ voedings- en genotmiddelen in 2017 gestegen met 4,1%. Vooral jongeren eten veel vaker buiten de deur dan andere leeftijdsgroepen. Supermarkten en ook steeds meer restaurants spelen daar op in. Sommige supermarkten hebben zelfs een foodbar waar je deze gerechten direct op kunt eten. Deze ontwikkelingen vragen om duurzame, recyclebare foodverpakkingen die het eten smaakvol presenteren en ‘on the go’ consumeren gemakkelijk maken. Of hij nou in de auto zit of in een kledingwinkel staat, de consument van nu geeft niks om branchebeperkingen en vervult zijn behoefte bij de ondernemingen die hier hetzelfde over denken.

Maar blurring gaat natuurlijk verder dan ‘ready to eat’ en koffie bij de fietsenmaker. Een mooi voorbeeld van blurring ontstaan uit gemak, verbinding en tijdwinst vind je bij het Belgische WASBAR. Hier wordt korte metten gemaakt met de oersaaie routine van het wachten op je was in een TL-verlichte wasserette. In plaats van wachten tot je was klaar is kun je in het inpandig cafe je mail bijwerken, wat te eten bestellen of koffie drinken met je vrienden. Blurring heeft hier ook een mooie sociale functie; je ontmoet mensen tijdens een doorgaans weinig geliefde huishoudelijke taak.

Een opvallende vorm van blurring in Nederland komt van Van der Valk. De hotelketen is tevens actief met Van der Valk Care. Deze service creëert mogelijkheden voor mensen met zorgbehoevende ouders, die toch graag enkele dagen bij elkaar willen verblijven, of voor mensen die (tijdelijk) niet kunnen terugvallen op hun mantelzorgers. Maar ook diegenen met een tussenstap tussen verblijf in het ziekenhuis en weer op eigen kracht zelfstandig wonen kunnen hier terecht. Daarnaast opende Van der Valk in 2015 de eerste Van der Valk Versmarkt in Voorschoten. Deze verswinkel bevat een eigen vlees-, vis-, kaas-, koffie-, brood-, wijn- en groenteafdeling.

Een blurrend bedrijf als Van der Valk heeft ook zijn effect op Bunzl in Nederland. Bunzl Foodservice (Almere), partner en leverancier van Van der Valk en gespecialiseerd in onder andere hotel- en restaurantbenodigdheden, kan in deze situatie gebruik maken van onze expertise in foodverpakkingen.Bunzl is de verbindende factor in het geheel en elke vestiging kan vanuit zijn deskundigheid meer gaan betekenen voor blurrende klanten.

Over vijf jaar ziet het hele foodlandschap er dan ook heel anders uit. Boodschappen doen we vooral nog voor de verse producten. De grote producten waar we vaste merken voor hebben en eigenlijk niet mee willen sjouwen zoals cola, wc-papier en wijn, bestellen we online en laten we voor het gemak natuurlijk gratis thuisbezorgen. Supermarkten worden belevings- en ontmoetingsmarkten met versafdelingen waar de verkoper je alles kan vertellen over de verse producten zoals vis, vlees, brood en waar veel meer ruimte komt om te eten en te drinken vanuit slimme en duurzame foodverpakkingen.