ASUS verbetert met Bunzl haar verpakkingen en verhoogt efficiency in eigen service centers

27 maart 2019

ASUS, van oorsprong Taiwanees producent van computeronderdelen, is de laatste decennia van bescheiden moederbordenfabrikant uitgegroeid tot toonaangevend technologiebedrijf dat mondiaal aan ruim 11.000 mensen werk biedt. ASUS produceert producten in vrijwel elk denkbare categorie van informatietechnologie, inclusief pc-componenten en randapparatuur, notebooks, tablets, servers en smartphones. Het hoofdkantoor van ASUS Europe is onlangs verhuisd van Nieuwegein naar Amsterdam, en in Emmen is een ASUS Service center gevestigd. Dit service center richt zich niet op de verkoop van producten, maar puur op productreparaties. Vanuit de functie als Purchaser is Reba Redder verantwoordelijk voor het totale verpakkingenpakket in alle service centers in de EMEA-landen (Europa, Midden-Oosten en Afrika).

Een groei die leidde tot outsourcing

In 2015 is ASUS in contact gekomen met Bunzl Retail & Industry, waar de eerste gesprekken zijn gevoerd over een eventuele samenwerking. Nadat Bunzl eerst de tijd heeft genomen om de verpakkingen en logistieke processen te analyseren, werd er eind 2016 een start gemaakt met het leveren van onder andere boekverpakkingen, tapes, ESD zakken en elastieken. Reba, vertelt; ‘’De verpakkingen die een service center behoefd zijn toch net wat anders dan winkelverpakkingen. Waar het bij de winkelverpakking grotendeels gaat om de uitstraling en het design, zijn de verpakkingen van een service center vooral functioneel, doordat de verpakking diefstalbestendig moet zijn. Je zal dus minder snel een groot ASUS-logo op deze dozen zien. Het voorstel van Bunzl om al onze verpakkingen in kaart te brengen en Bunzl direct de verpakkingen te laten leveren waarvan de voorraad op zou raken, sprak ons zeer aan. In de toenmalige situatie werkten we met verschillende leveranciers van verpakkingen, maar ons service center groeide dermate dat het nodig was om met één outsourcing partij te gaan samenwerken voor ál onze verpakkingsbehoeften. Ik zie Bunzl hierbij ook als globale partij die inzetbaar is voor samen het bezoeken van onze service centers, zodat er ook op die plekken efficiënter gewerkt kan worden’’. 

Geen leverancier maar een partner

ASUS en Bunzl hebben inmiddels al een aantal gezamenlijke bezoeken gedaan. Marinko Kustic, Senior Accountmanager bij Bunzl, vertelt; ‘’Voor onze klanten zijn we zo transparant mogelijk. Ons netwerk van leveranciers biedt veel mogelijkheden voor ASUS. Dat wil zeggen dat wij onze klanten direct in contact brengen met onze verpakkingsleveranciers, en dat is best uniek. Dit is bovendien zeer efficiënt doordat vraagstukken en issues direct besproken kunnen worden. We zijn bijvoorbeeld samen met ASUS naar de producent gegaan van de inserts die in de notebook verpakking van ASUS zitten. Door collectief aan tafel te zitten geven we inzicht in het productieproces en bijbehorende uitdagingen. Het wederzijds begrip groeit hierbij ook doordat we partijen in staat stellen elkaar te leren kennen. Ook zijn we samen naar het oosten van Duitsland geweest, in Dresden, waar een service center is gevestigd dat voor ASUS werkt. We hebben ervoor gezorgd dat hier kwalitatief betere notebook verpakkingen gebruikt worden. Er is onder andere een vierpunts-geplakte doos geïntroduceerd (zie foto). Deze is sneller op te zetten waardoor de efficiency aanzienlijk is verhoogd.  Er werd ook samen een bezoek gebracht aan een service center in Sommerda, in het midden van Duitsland. In deze vestiging werden gerepareerde producten verpakt in een té grote doos, waardoor er onnodig veel opvulmateriaal werd gebruikt. ASUS is erg succesvol in het hoog segment gaming apparatuur, en we vonden dat daar ook verpakkingen van hetzelfde niveau bij horen. We hebben hier nieuwe, speciaal afgemeten verpakkingen geïntroduceerd voor de desktop en all-in-one pc’s en er is samen een verpakkingstraining gegeven aan de medewerkers van het service center, zodat Reba direct invloed kon uitoefenen op de werkprocessen van deze vestiging. Het is een mooie uitdaging om met ASUS nog meer service centers te bezoeken om verbeteringen door te voeren en schadepercentages te verlagen’’.

Op dit moment doorlichten ASUS en Bunzl samen het pick-proces om deze te optimaliseren, door bijvoorbeeld de gerepareerde artikelen direct in de doos te laten picken, ook wel een pick & pack systeem genoemd. Ook zijn er voornemens bij ASUS om over te stappen op hetzelfde e-commerce platform als dat Bunzl gebruikt; Intershop. Dit zal het aantal administratieve handelingen minimaliseren zodat ook op dat gebied zo efficiënt mogelijk gewerkt kan worden. Het lange termijn partnership zit in een mooie ontwikkeling met uitdagingen die vérder liggen dan slechts op verpakkingsgebied.